Jdi na obsah Jdi na menu
 


Pojmy

25. 1. 2007

Appeal (protest): Předepsaný způsob, jak může hráč upozornit na situaci při hře, kdy byl ovlivněn nebo omezen ve hře. Provádí se pozvednutím ruky se znázorněným "L' - znamenajícím "Let, prosím.

Backhand: Úder hraný hráčem na straně těla s paží bez rakety (pravák vle­vo a levák vpravo). Opak forhendu.

Board: Alternativní název pro tin - znělou desku pod dolní čarou čelní stěny kurtu.

Boast:Míček hraný obvykle ze zadní části kurtu se nejprve odrazí od postranní stěny dříve než se dotkne přední stěny. Varianty: a) boust o zadní stěnu (back-wall boast), b) třístěnný boust (trickle boast).

Bránění, překážení (interference): klíčový okamžik pro rozhodnutí rozhodčího přisoudit Let, No let, Stroke.

ČASQ: Česká asociace squashe, jediná organizace zastupující squashový sport v ČR a současně zastupující Českou republiku v mezinárodních squashových federacích.

Down: Pojem používaný pomocným rozhodčím, pokud se míč dotkne boardu (tinu).

Dropshot: Měkký úder, který je zahrán tak, aby míček dopadl u přední stěny, pokud možno v rohu a s malým odskokem od země.

Angle: Úder provedený v přední části kurtu směrem na bližší boční stěnu. Míček obvykle letí pod ostrým úhlem na čelní stěnu a nízko nad tinem, blízko rohu po ní sklouzne zpět do kurtu. Úder stejným způsobem, ale vedený ke vzdálenější boční stěně se jmenuje: Reverse-angle (opačný roh).

Eso: Podání, které přijímající hráč není schopen vrátit.

Fáze Úderu: 1. nápřah, 2. švih, 3. úder, 4. zášvih.

Hardball: Americký druh squashe hraný s tvrdším míčkem, pevnější raketou, na užším kurtu (0 30cm) a s počítáním v setu do 15 beze ztrát.

Striker (hráč): Při popisu situace na kurtu se jedná o osobu, která má (měla) hrát úder a to počínaje okamžikem odrazu míčku od čelní stěny, až po okamžik opětného dopadu míčku na čelní stěnu. Druhou osobu na kurtu v průběhu této doby označujeme "soupeř'.

Kill (zabiják - killing hit): Velmi tvrdě udeřený míček s velkým backspinem, který sklouzne po podlaze.

Klinger (clinger): V angličtině hovorový název pro míček, který letí velmi těsně podél boční stěny a je téměř nemožné jej vrátit útočným způsobem.

Crosscourt: Diagonální úder, který může být zahrán z každé pozice v kurtu směrem k opačnému zadnímu rohu. Důležitá je jeho "šířka'- to jest v příčné rovině soupeře by měl míček letět co nejblíže boční stěně nebo se jí dotknout.

Kurt: Viz příloha č.3 s rozměry a označením částí. Vlastnosti jsou dány přesnou směrnicí vydanou ČASQ v roce 1994 (viz použitá literatura).

Let: Opakování rety viz pravidla.

Lob: Míček zahraný vysoko přes protivníka do nejzadnější části kurtu. Může být zahrán paralelně (lobový longlajn) nebo diagonálně (kroskurtový lob).

Long line: Míček hraný podél (pokud možno co nejtěsněji) boční stěny zpět do zadní části kurtu.

Marker: Pomocný rozhodčí.

Match-ball: Zvolání rozhodčího, když podávající hráč může dosáhnout posledního bodu v zápase.

Mental turning (Myšlená otočka): Je stejný případ, ale hráč se za míčkem neotáčí okolo své osy. Míček proletí okolo těla na jedné straně a po odrazu od zadní stěny je zahrán ze strany druhé.

Nick: Roh mezi zdí a podlahou nebo mezi dvěma zdmi. Cílené zahrání míčku do niku patří mezi squashové dovednosti na nejvyšší úrovni.

Not-up: pojem používaný rozhodčím, když není míček dobře odehrán (např.: dvojí dotyk se zemí) nebo se nedostal do hry.

Otočka (turning): Pojem používaný v pravidlech. Míček letí k zadní stěně kurtu. Hráč se za ním otáčí a po odrazu míčku od zadní stěny ho hráč odehraje po opačné straně svého těla než původně mohl.

Pozice: Pojem používaný ve dvou různých významech: 1. Taktické postavení na T v průběhu hry.
2. Technické postavení těla a nohou pro odehrání konkrétního míčku (od otevřené po uzavřenou pozici).

PSA: Světová organizace profesionálních hráčů squashe (mužů - ženy jsou organizovány ve WISPA)

Racketball: Hra rozšířená v USA a Kanadě s pravidly podobnými squashi (nezaměňujte s hardballem).

Raketa: Základní náčiní, které při hře nesmí opustit ruku. Pro kvalitu odehrání míčku je rozhodující její poloha k ose příčné i k ose podélné.

Rely (rally - výměna): Nepřetržitá výměna míčků od podání po první chybu jednoho z hráčů (přerušení hry).

Return: Odehrání míčku soupeři.

Ricochet (rikočet): Hra vytvořená ze squashe a racketbalu za účelem komerčního využití. Hraje se v místnostech s nižším stropem a kratšími rozměry. Pravidla jsou obdobná. Ve snaze obejít ochrannou známku je tato hra někdy uváděna jako "Minisquash" (Pozor! Minisquash je také termín pro squash malých dětí s lehčími pálkami a molitanovým míčkem). Do začátku roku 1997 bez oficiální mezinárodní organizace. Anglický název je chráněn pro řadu druhů průmyslových produktů.

Servis Box: Plocha z níž je hráč povinen provést podání.

Set Ball (game-ball): Zvolání rozhodčího, když podávající hráč může dosáhnout závěrečného bodu v setu.

Slice: Míč zahraný se zpětnou rotací (backspinem), takže se neodrazí příliš vysoko nebo "sklouzne" po podlaze.

Soupeř (nonstriker): Protivník "hráče" viz definice pro výklad pravidel.

Squash: Je to raketový sport v uzavřeném prostoru s využitím stěn pro hru. Soupeří spolu dva hráči (v případě čtyřhry - dvě dvojice). Z hlediska energetického výdeje se jedná o nejintenzivnější raketovou hru. Cílem hry je dosáhnout předepsaného počtu bodů dříve než protihráči) - tři sety do devíti bodů (za stavu 8:8 hráč na přymu určuje, zda hra končí za stavu 9 nebo 10). Pouze podávající hráč může získat bod jinak, se jedná o "ztrátu" podání.

Soutěže: družstev v juniorské kategorii jsou sestaveny ze dvou zápasů dvouhry chlapců a jednoho zápasu dvouhry dívek. Soutěže družstev dospělých tvoří u mužů čtyři zápasy jednotlivců a u žen tři zápasy jednotlivkyň.

Strouk (stroke): Vítězný míček rely, aniž by byl zahrán - viz kap. č.l 2 Pravidla v otázkách a odpovědích.

Half time: Pojem, kterým naznačuje rozhodčí, že uplynula polovina času na rozcvičení hráčů před zápasem.

T prostor: Plocha okolo středu kurtu, charakteristická střetem čar (tvořících T) ohraničujících prostor pro dopad podání.

Tin: Plechová nebo dřevěná "rezonanční deska' přes celou šířku spodní části přední stěny (horní hranice jejího ukončení je ve výšce 48 cm nad podlahou).

Úder: Skládá se ze čtyř fází pohybu rakety - nápřah, švih, kontakt rakety s míčkem, zášvih. Volej: Úder hraný dříve než míček dopadne na zem.


WSF: World Squash Federation, dříve ISRF, jediná organizace zastupující zájmy squashe v ostatních mezinárodních sportovních federacích a koordinující squashové hnutí ve světě. Zkratka pro evropskou federaci je ESRF

Zpětná rotace míčku (back spin): Snižuje a zpomaluje odraz míčku od země.

Ztráta (hand-out): Pojem markera, který naznačuje, že podání přechází na protihráče.

 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Test, just a test

(Willischita, 26. 10. 2018 13:10)

Hello. And Bye.

Test, just a test

(rarudasc, 10. 10. 2018 11:18)

Hello. And Bye.

New software XRumer 16.0 + XEvil can break ReCaptcha-2 and ReCaptcha-3

(ShaylaTut, 27. 9. 2018 1:03)

Absolutně nová aktualizace balíčku SEO / SMM "XRumer 16.0 + XEvil 4.0":
captcha řešení Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
a více než 8400 dalších kategorií captcha,
s nejvyšší přesností (80 až 100%) a nejvyšší rychlostí (100 img za sekundu).
Můžete připojit XEvil 4.0 k nejoblíbenějšímu softwaru SEO / SMM: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke a více než 100 dalších softwarů.

Zájem? Existuje spousta nepřehledných videí o XEvile na YouTube.
Hodně štěstí!

Test, just a test

(panar, 25. 9. 2018 13:43)

Hello. And Bye.

Test, just a test

(umla, 21. 9. 2018 14:39)

Hello. And Bye.

Test, just a test

(feran, 7. 9. 2018 6:43)

Hello. And Bye.

Test, just a test

(eliali, 4. 9. 2018 6:38)

Hello. And Bye.

Test, just a test

(cynengefl, 31. 8. 2018 6:39)

Hello. And Bye.

New package XEvil 4.0 recognize ANY Captcha

(Helennaf, 23. 6. 2018 14:47)

Absolutně nová aktualizace balíčku SEO / SMM "XRumer 16.0 + XEvil 4.0":
captcha řešení Google, Facebook, Bing, Hotmail, SolveMedia, Yandex,
a více než 8400 dalších kategorií captcha,
s nejvyšší přesností (80 až 100%) a nejvyšší rychlostí (100 img za sekundu).
Můžete připojit XEvil 4.0 k nejoblíbenějšímu softwaru SEO / SMM: XRumer, GSA SER, ZennoPoster, Srapebox, Senuke a více než 100 dalších softwarů.

Zájem? Existuje spousta nepřehledných videí o XEvile na YouTube.
Hodně štěstí!


XEvil.net

Hi!

(Jesusjax, 24. 4. 2018 14:00)

Hi!

town below

(Michaelemulp, 22. 3. 2018 7:09)

w https://cialispcn.com tadalafil troche

XEvil solve 99% types of captchas

(Mashanal, 5. 12. 2017 8:25)

Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!

Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.

BEST software for captcha breaking!

(JuliezToinc, 27. 11. 2017 22:31)

Tato zpráva je zde zveřejněna pomocí programu XRumer + XEvil 4.0
XEvil 4.0 je revoluční aplikace, která může obejít téměř veškerou ochranu proti botnetu.
Captcha Rozpoznávání Google (ReCaptcha-1, ReCaptcha-2), Facebook, Yandex, VKontakte, Captcha Com a více než 8,4 milionu dalších typů!
Četl jste to - to znamená, že to funguje! ;)
Podrobnosti na oficiálních stránkách XEvil.Net, je bezplatná demo verze.

Test, just a testTest, just a test

(donQuedopon, 4. 5. 2017 20:24)